Husorden
Vedtaget på generalforsamlingen den 15. september 1993 med ændringer af 28. marts 1996, 25. april 1998, 23. marts 2004, 27. marts 2007, 14. marts 2012, 16. marts 2016, 14. marts 2018, 30. september 2020 og 13. marts 2023.
Tilføjelse til de i vedtægternes § 19 vedtagne ordensregler.
1
a: I hver af de 7 blokke vælger beboerne en blokformand M/K, som varetager blokkens interesser, herunder kontakten til bestyrelsen.
b: Enhver ejer/lejer er pligtig til medlemskab af blokforeningen. Blokformanden ind- kalder med mindst 8 dages varsel skriftligt og med angivelse af dagsorden til blok- møder, når det findes nødvendigt, eller et flertal af beboerne ønsker det.
c: Blokken holder sidst på året/begyndelsen af januar et ”årsmøde”, indkaldt af blok formanden med mindst 8 dages varsel. Sammen med indkaldelsen udsendes dags orden og regnskab. Dagsorden skal minimum indeholde: Valg af referent, regnskab, budget, valg af formand, valg af suppleant, eventuelt. Alle beboere får et skriftligt referat af mødet.
d: Enhver ejer/lejer er pligtig til at indbetale blokkontingent til den fælles blokkasse. Kontingentets størrelse aftales på ”årsmødet”. Blokformanden har ansvar for, at der føres regnskab for blokkassen. Hvis det aftalte kontingent ikke betales inden 30 dage efter påkrav, kan blokformanden skriftligt anmode bestyrelsen om at opkræve beløbet.
e: Den enkelte blok skal en gang årligt sørge for hovedrengøring af fællesrum, parterre-gang og de dertil hørende vinduer m.v. Blokken bestemmer, om rengøringen skal foretages af beboerne selv eller ved hjælp af et rengøringsselskab eller lignende, betalt af beboerne.
2
Det påhviler de enkelte ejere/lejere at sørge for maling af altanens loft og vægge og kun med de farver og typer, som er vedtaget tidligere. Maling af loft og vægge skal være af typen “Præstehaven hvid”, som købes hos Midtgaard Farver, Åkirkebyvej 2, 7400 Herning – tlf. 97 12 85 00 og betales af beboerne.
3
Vaskerierne må ikke anvendes mellem kl. 23.00 og kl. 07.00.
4
Det er forbudt at affyre fyrværkeri foran og bagved facaderne. Det vil sige på Præstehavens parkeringsområder og plæner. Der henvises til de grønne arealer vest for blokkene og de grønne arealer mod øst, op mod kirkegården.
5
Ved lejers fraflytning sørger ejerforeningen ikke for varmeaflæsning. Ønsker man dette foretaget, kan ejeren for egen regning kontakte Brunata for aflæsning.
6
Trappeopgangene er at betragte som flugtveje i tilfælde af brand. Derfor må der hverken forefindes brændbare materialer i form af gulvtæpper, møbler o.lign. eller genstande, der kan stå i vejen for flugt/redning. Eneste undtagelse er en dørmåtte. De steder, hvor der er lagt gulvtæpper, kan gulvet være beskadiget. Her er det tilladt at erstatte gulvtæpperne med nye, hvis de er CE-mærkede og godkendt til anvendelse ved flugtveje. Ved salg skal nye ejere gøres bekendt med dette.
7
Udsmykning af trappeopgange (billeder, planter o.lign.) bør ske diskret og således, at det ikke er til gene for almindelig passage eller rengøring. Indgangspartiet skal fremstå neutralt, uden udsmykning – med undtagelse af den fælles opslagstavle. Udsmykning på afsatserne sker i enighed mellem beboerne på etagen. Ved ændringer af ophængningen påhviler det ejer(ne) af værkerne af udbedre skader efter sømhuller o.lign.
8
Konstruktionsmæssige ændringer af enhver art må kun foretages med bestyrelsens skriftlige godkendelse.
Med konstruktionsmæssige ændringer forstås enhver indgriben i eksisterende installationer såsom udsugningsanlæg, vand-, varme- og elinstallationer.
Ændringer i de bærende konstruktioner er ikke tilladt.
Gulvene på altaner er samtidig en del af bygningens bærende jernbetonkonstruktioner. Ejerne er pligtige at behandle gulvoverfladen således, at der ikke opstår unødig risiko for vandindtrængen og dermed rustdannelse i jernarmeringen.
For at påse overholdelsen af denne bestemmelse har ejerforeningens bestyrelse ret til at inspicere altanerne evt. sammen med en dertil udpeget bygningssagkyndig.
Bestyrelsen kan påbyde fjernelse af eksisterende gulvbelægning (tæpper, fliser og lignende) og foretage retablering af oprindelig overflade på ejers regning.
Ny pålægning af fliser eller anden fast gulvbelægning på altaner må kun ske efter skriftlig godkendelse fra bestyrelsen. Bestyrelsen kan i godkendelsen fastsætte vilkår, der sigter på at beskytte bærende konstruktioner.
Evt. reparation af bærende konstruktioner er som hidtil fællesomkostning. Der henvises til afsnit om ”Renovering og altaner” på Ejerforeningens hjemmeside.
9
I henhold til vedtægternes § 7, stk. 2 må medlemmerne ikke lade foretage ændringer, reparation eller maling af ejendommens ydre eller ydersiderne af vinduerne eller lade opsætte skilte, reklamer m.v. uden bestyrelsens samtykke. Tilladelse til ændringer skal foreligge skriftligt. Det er af generalforsamlingen besluttet, at der ikke kan gives tilladelse til opsætning af vindafskærmning af nogen art, ligesom der ikke gives tilladelse til opsætning af paraboler.
10
Af hensyn til et pænt og ensartet udseende, skal postkasseskiltene være ens med hensyn til farve og layout. Nye beboere, samt beboere der ønsker ændringer på deres postkasseskilt, afleverer derfor en seddel til administrator med ønsket tekst. Administrator udarbejder derefter et skilt i det af bestyrelsen vedtagne layout.
11
De grønne områder: Præstehavens områder skal altid fremstå grønne og velholdte, og samtidig skal den fortsatte nyplantning og vedligeholdelse tilrettelægges således, at der skal anvendes et minimum af indsats. Vedligeholdelse af de grønne områder varetages af Præstehavens vicevært efter bestyrelsens nærmere anvisninger. Herudover inddrages hvert 3.-5. år en konsulent til nærmere rådgivning om beplantning og vedligeholdelse. Disse planer forelægges herefter på den førstkommende generalforsamling.
Træer: Præstehavens store og gamle træer fældes som udgangspunkt ikke. Undtaget herfra er situationer, hvor et træ er sygt, kan skade bygninger eller ødelægge andre sunde træers vækst.
Buske: Buske klippes således, at de fremstår tætte og velholdte.
Beplantning af solgårde: Solgården og beplantningen ved solgårdene, der består af lave, bunddækkende buske, vedligeholdes af vicevært.
12
Ved skader hvor ejerforeningens bygningsforsikring kommer i anvendelse i den enkelte lejlighed, deles selvrisikoen ligeligt mellem beboeren og ejerforeningen. Såfremt skaden ikke overstiger selvrisikoen, vil skaden ikke blive anmeldt til forsikringsselskabet. De påløbende omkostninger deles ligeligt mellem beboeren og ejerforeningen, dog således at beboeren forlods betaler op til halvdelen af den til enhver tid værende selvrisiko. Det overskydende beløb betales af ejerforeningen. Uanset skadens omfang kan beboeren max. blive noteret for betaling af halvdelen af selvrisikoen.
Der gøres endvidere opmærksom på vedtægternes § 19: ”Støjende håndværksmæssige vedligeholdelsesmæssige arbejder og reparationer, ophængning ad reoler og bileder må ikke foretages i tidsrummet fra kl. 19.00 til 07.00.
13:
Inden montering af en ladeboks i en garage i Præstehaven, skal garagens ejer sende en ansøgning til E/F’s bestyrelse, så det sikres, at blokkens el-system ikke bliver overbelastet. Arbejdet skal – for egen regning – udføres af en autoriseret installatør og efterfølgende dokumenteres over for bestyrelsen.
Til opladning af en elbil i garagen kan der tillades montering af en 11 kW ladeboks med en 3-faset installation på 16 ampere. Boksen skal sluttes direkte til de faste installationer for lejligheden med egen HPFI-afbryder og sikringsgruppe.
Så længe, der højst er 2 ladebokse i den enkelte blok, kan opladningen ske når som helst i løbet af døgnet. Dog må der ikke lades den 23.-25. december og den 31. december. Ved 3 eller flere el-biler, med hver sin ladeboks, skal der skriftligt aftales en fordeling af ladetider. Aftalen udfærdiges i et samarbejde mellem bilernes ejere og bestyrelsen og underskrives af bilernes ejere. Hvis tiderne ikke bliver overholdt, og det medfører en overbelastning af blokkens el-system med tilkald af en el-vagt, bliver udgiften fordelt mellem ejerne af ladeboksene i den pågældende blok.